Decyzja w sprawie przedsięwzięcia pn. „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600”

 

 

Znak: IR.6220.4.2019                                                Lanckorona dnia, 22 sierpnia 2019 roku

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz.2096 z późn. zmianami), art. 71 ust.2, art. 75 ust. 1 pkt.4 oraz art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018r poz.2081 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Powiatu Wadowickiego działającego przez pełnomocnika Pana Adama Szoblika Usługi Inżynierskie MOSTAR ul. Kazimierza Pułaskiego 8/35; 30-305 Kraków w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600

Orzekam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600” przy uwzględnieniu następujących warunków:

  1. Wszelkie prace budowlane i rozbiórkowe związane z użyciem ciężkiego sprzętu należy wykonywać ze stanowisk brzegowych lub z góry nasypu drogowego.
  2. Roboty budowlane związane z wykonaniem uzupełnienia istniejącego umocnienia skarp potoku Cedron w obrębie nowych przyczółków mostu, należy prowadzić w okresie niskiego stanu wód płynących w potoku.
  3. Roboty budowlane powodujące okresowe mętnienie wód należy prowadzić w dwóch terminach, tj.: od początku lutego do początku kwietnia (dwa miesiące) oraz od początku lipca do połowy września (dwa i pół miesiąca).
  4. Podczas wykonywania prac budowlanych należy zagwarantować przepływ nienaruszalny (biologiczny), zapewniający utrzymanie warunków niezbędnych do bytowania ewentualnie występujących ryb i innych organizmów żywych.
  5. Podczas prowadzenia prac związanych z rozbiórką istniejącego mostu należy zabezpieczyć wody potoku Cedron, przed wpadaniem elementów pochodzących z prac rozbiórkowych (np. za pomocą siatki zabezpieczającej, która zostanie podwieszona pod przebudowywanym mostem).
  6. Celem zminimalizowania uciążliwości akustycznej powstającej w trakcie realizacji przedsięwzięcia, prace budowlane w otoczeniu terenów i budynków chronionych akustycznie, prowadzone z wykorzystaniem maszyn generujących nadmierny hałas, należy prowadzić w porze dziennej, w godzinach 6.00 – 22.00.
  7. Obiekt mostowy powinien posiadać parametry techniczne umożliwiające swobodne przeprowadzenie wód powodziowych.
  8. Należy stosować wyłącznie urządzenia i maszyny w pełni sprawne technicznie, ze szczelnymi układami: paliwowymi, hydraulicznymi oraz innych płynów eksploatacyjnych.
  9. Zaplecze budowy należy zorganizować w sposób zabezpieczający przed zanieczyszczeniem środowiska gruntowo–wodnego.
  10. Należy zapewnić dostępność sorbentów do neutralizacji ewentualnych wycieków z maszyn budowlanych i taboru samochodowego.
  11. Zakres prac w korycie cieku należy ograniczyć do niezbędnego minimum.
  12. Prace należy prowadzić w sposób zapewniający zachowanie ciągłości przepływu wody.
  13. Podczas wykonywania prac w obrębie koryta cieku należy zastosować rozwiązania chroniące wody powierzchniowe przed zanieczyszczeniem.
  14. Prace należy prowadzić poza okresami wezbrań powodziowych.
  15. Zaplecze budowy należy wyposażyć w kontenerowe sanitariaty i zapewnić regularny wywóz ścieków bytowo-socjalnych do oczyszczalni ścieków, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
  16. Należy zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed zanieczyszczeniami.
  17. Wody opadowe lub roztopowe z powierzchni mostu, zlokalizowanego w ciągu drogi powiatowej, należy ująć w system kanalizacji deszczowej wyposażonej w urządzenia zapewniające ich oczyszczanie przed wprowadzaniem do odbiornika.
  18. Realizację planowanego przedsięwzięcia należy prowadzić w oparciu o następujące zasady:

– place budowy i ich zaplecza będą zorganizowane zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni a po zakończeniu prac teren położony poza pasem drogowym zostanie zrekultywowany i przywrócony do poprzedniego stanu,

– zaplecza budowy będą zaopatrzone w sanitariaty a ścieki socjalno-bytowe odprowadzone zostaną do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty,

– teren placu budowy będzie dokładnie uszczelniony, zapobiegając przedostawaniu się materiałów a także substancji do środowiska gruntowo-wodnego,

– stosowanie wyłącznie sprzętu sprawnego technicznie,

– odpady będą zbierane w sposób selektywny, ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających się do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania.

U Z A S A D N I E N I E

Na wniosek Powiatu Wadowickiego działającego przez pełnomocnika Pana Adama Szoblika Usługi Inżynierskie MOSTAR ul. Kazimierza Pułaskiego 8/35; 30-305 Kraków zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600Pismem znak:IR.6220.4.2019 z dnia 23.05.2019r. Wójt Gminy Lanckorona zawiadomił Strony o wszczęciu tego postępowania.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tj. Dz.U.2016 poz. 71) planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii określonych organów.

W związku z prowadzonym postępowaniem na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Lanckorona wystąpił w dniu 23.05.2019r. do organów uzgadniających tj. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, Małopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie i Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie w Krakowie z prośbą o wydanie opinii dotyczącej obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Po uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia, na wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, otrzymano następujące opinie:

  • Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Krakowie pismem z dnia 18.06.2019r. znak: NS.9022.10.82.2019 (data wpływu 25.06.2019r.) stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 08.07.2019r. znak: NS.9022.10.82.2019
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie pismem z dnia 11.06.2019r. znak: KR.RZŚ.435.472.2019.AB wydał opinię, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 16.07.2019r. znak:KR.RZŚ.435.472.2019.AB
  • Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem z dnia 23.07.2019 znak: OO.4220.1.129.2019.BM stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem budowlanym.

Inwestycja polegająca na rozbiórce istniejącego i budowie w jego miejsce nowego obiektu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600 o parametrach technicznych i użytkowych zgodnych z obowiązującymi przepisami i normami.

Na czas rozbiórki i budowy obiekt zostanie wyłączony z ruchu, a ruch samochodowy zostanie skierowany na inne drogi publiczne.

Nowy most będzie zlokalizowany w tym samym miejscu, co istniejący. Projektuje się mostu o konstrukcji jednoprzęsłowej, monolitycznej, ramowej, żelbetowej, zintegrowanej z nasypem obiektu.

Parametry projektowanego obiektu: Całkowita długość obiektu: około 35m, całkowita szerokość obiektu: około 9,78m: chodnik 2m, pas ruchu (w terenie zabudowanym) 2×3,00m, ilość przęseł: 1, kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą (potok Cedron): około 25 stopni. Klasa drogi na obiekcie: Zbiorcza (Z)

Planowany szczegółowy zakres robót dla powyższego zadania obejmuje:

Całkowitą rozbiórkę istniejącego jednoprzęsłowego mostu, wraz transportem i utylizacją materiałów rozbiórkowych,

Budowę nowego mostu jednoprzęsłowego o konstrukcja ramowej, monolitycznej, żelbetowej: Podpory posadowione bezpośrednio na skale lub pośrednio na palach, ustroju nośnego z płyty żelbetowej o klasie betonu C35/45 zbrojonego stalą klasy AIIIN, zabudowy chodnikowej, desek polimerobetonowych wysokości 0,6m oraz kolorystyce zgodnej z wymaganiami Zarządcy Drogi, izolacji termozgrzewalnych, nawierzchni na obiekcie oraz na połączeniu obiektu z istniejącą drogą, elementów bezpieczeństwa ruchu: krawężników kamiennych, krawężników zanikających przed i za obiektem, barieroporęczy typu H2,W2, wykonanie płyt przejściowej sztywności, zabezpieczenie antykorozyjne betonu, wykonanie przykrycia dylatacyjnego,

Odmulenie oraz odtworzenie istniejącego umocnienia potoku Cedron w miejscu mostu,

Dowiązanie się nowego obiektu do istniejącej drogi, w zakresie: wykonania nawierzchni i podbudowy na dojazdach oraz chodników, montaż barieroporęczy na dojazdach,

Prace wykończeniowe i porządkowe.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa małopolskiego, powiatu wadowickiego, gminy Lanckorona, miejscowość Skawinki.

Działki, na których planowana jest rozbiórka i budowa mostu oraz odcinków dróg dojazdowych: 3282; 3414/5; 3272/3; 3272/4; 3272/6 obręb 121804 Skawinki

Najbliższa tereny zabudowy mieszkaniowej znajdują się :

– 80m na wschód budynek mieszkalny jednorodzinny,

– 250m na północ budynek szkoły,

– 140m na południe budynek mieszkalny jednorodzinny.

 

Położenie względem Jednolitych Części Wód Podziemnych

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCWPd 160, identyfikator UE PLGW2000160.

Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód podziemnych

Położenie względem Jednolitych Części Wód Powierzchniowych

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCW Cedron kod EU PRLW20001221356899, scalona część wód GW0202. Region wodny Górnej Wisły, obszar dorzecza Wisły. Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód powierzchniowych

Wariant realizacyjny – polegający na rozbiórce istniejącego mostu i budowie w jego miejsce nowego obiektu z dojazdami drogowymi, o parametrach technicznych i użytkowych zgodnych z obowiązującymi przepisami i normami. Dodatkowo inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu na drodze.

Analiza przedstawionych wariantów pod kątem wpływu na środowisko wykazały, że wariant realizacyjny pozostaje przedsięwzięciem niezbędnym i korzystnym z punktu widzenia interesu społecznego jak i ochrony środowiska naturalnego.

Realizacja omawianej inwestycji nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, jak również zmian w strukturze rodzajowej potoku ruchu, zatem nie nastąpi pogorszenie warunków akustycznych w rejonie planowanego przedsięwzięcia w wyniku jego realizacji. Modernizacja obiektu spowoduje, iż znacznemu polepszeniu ulegnie bezpieczeństwo pieszych na moście oraz bezpieczeństwo poruszających się pojazdów.

Dla przedstawionej prognozy ruchu nie należy się spodziewać przekroczeń stężeń dopuszczalnych zanieczyszczeń w powietrzu poza liniami zajętości inwestycji. Oczywiście duży wpływ na wielkość emisji i rozkład stężeń zanieczyszczeń ma stan techniczny pojazdów, rodzaj stosowanego paliwa, budowa silnika. Parametry te nie należą jednak od rozwiązań projektowych drogi.

Analizowana inwestycja nie pogorszy stanu środowiska przyrodniczego i nie wpłynie negatywnie na szatę roślinną oraz faunę w jej otoczeniu.

W pasie inwestycyjnym i w jego sąsiedztwie nie stwierdzono występowania gatunków roślin, zwierząt i grzybów chronionych w świetle ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody, oraz siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w prawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania. Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznania, jako obszar Natura 2000. Jedyne uciążliwości, jakie mogą wystąpić ograniczą się do etapu realizacji inwestycji (pylenie, hałas pracujących maszyn) i ustąpią one tuż po zakończeniu prac budowlanych. Realizacja inwestycji nie przyczyni się do trwałego naruszenia bilansu jakościowo-ilościowego wód powierzchniowych oraz podziemnych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia ze względu na swoją skalę i usytuowanie nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska oraz warunków życia i funkcjonowania społeczności w jego rejonie.

Wójt Gminy Lanckorona zawiadomił Strony, że zostało zakończone postępowanie dowodowe w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Zawiadomienie o zakończeniu postępowania dowodowego w przedmiotowej sprawie zostało zamieszczone na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu Gminy Lanckorona, na stronie internetowej Gminy Lanckorona.

Do Urzędu Gminy Lanckorona nie wpłynęły żadne uwagi w tej sprawie.

Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Obszar planowanego przedsięwzięcia jest położony poza obszarem podlegającym ochronie Natura 2000. Ze względu na rodzaj i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia oddziaływania na obszar Natura 2000 i obszar chronionego krajobrazu.

Organem kompetentnym do wydania decyzji środowiskowej w przedmiotowej sprawie jest Wójt Gminy Lanckorona – zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4  ustawy powołanej na wstępie.

Wydając niniejszą decyzję wzięto pod uwagę wyniki uzgodnień i opinii uzyskanych w trakcie prowadzonego postępowania oraz uwarunkowania wyszczególnione w art. 63 w/w ustawy, takie jak rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem jego  skali i  powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się ich oddziaływań,  wielkości zajmowanego terenu oraz wykorzystywania zasobów naturalnych,  emisji i występowania innych uciążliwości,  ryzyka wystąpienia poważnej awarii, a także jego położenia względem obszarów wrażliwych i cennych przyrodniczo. Przeanalizowano również wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska, stwierdza się, że zarówno realizacja jak i eksploatacja inwestycji nie spowoduje oddziaływania na środowisko w zakresie wymagającym jego analizy w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Wójta Gminy Lanckorona w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust. 1, pkt 1. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

 

Załącznik do decyzji znak IR.6220.4.2019 z dnia 22.08.2019

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem budowlanym.

Zamierzenie budowlane obejmuje:

Inwestycja polegająca na rozbiórce istniejącego i budowie w jego miejsce nowego obiektu w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza w m. Skawinki w km 5+600 o parametrach technicznych i użytkowych zgodnych z obowiązującymi przepisami i normami.

Na czas rozbiórki i budowy obiekt zostanie wyłączony z ruchu, a ruch samochodowy zostanie skierowany na inne drogi publiczne.

Nowy most będzie zlokalizowany w tym samym miejscu, co istniejący. Projektuje się mostu o konstrukcji jednoprzęsłowej, monolitycznej, ramowej, żelbetowej, zintegrowanej z nasypem obiektu

Cechy i skala przedsięwzięcia

Istniejący most w ciągu drogi powiatowej nr 1707K Brody – Palcza na potoku Cedron w m.Skawinki usytuowany jest na prostym odcinku drogi. Obiekt nie posiada chodników dla pieszych. Szerokość użytkowa jezdni na obiekcie jest równa 5,5m.

Parametry istniejącego obiektu: Całkowita długość obiektu: 22m, całkowita szerokość obiektu: 6,04m, ilość przęseł: 1, kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą (potok Cedron): 25 stopni.

Istniejący most to jednoprzęsłowy obiekt o schemacie statycznym belki wolnopodpartej. Ustrój nośny złożony jest z sześciu dźwigarów stalowych IN 550. Pomost stanowią belki drewniane ułożone na dźwigarach, o przekroju 21×21 cm. Na drewnianym pomoście ułożona nawierzchnia jezdni z asfaltu o grubości 14 cm. Ustrój nośny oparty jest na żelbetowych, monolitycznych skrajnych przyczółkach z betonu klasy C20/25 (na podstawie badania młotkiem Schidta). Balustrady drewniane o wysokości 1,09 m. Brak barier energochłonnych.

Odwodnienie nawierzchni wykonane przy pomocy spadków poprzecznych nawierzchni.

Szczeliny dylatacyjne przykryte nawierzchnią. Zarządca drogi ograniczył nośność obiektu do 12t. Potok Cedron jest potokiem górskim i posiada dobre umocnienie brzegów.

Parametry projektowanego obiektu: Całkowita długość obiektu: około 35m, całkowita szerokość obiektu: około 9,78m: chodnik 2m, pas ruchu (w terenie zabudowanym) 2×3,00m, ilość przęseł: 1, kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą (potok Cedron): około 25 stopni. Klasa drogi na obiekcie: Zbiorcza (Z)

Planowany szczegółowy zakres robót dla powyższego zadania obejmuje:

Całkowitą rozbiórkę istniejącego jednoprzęsłowego mostu, wraz transportem i utylizacją materiałów rozbiórkowych,

Budowę nowego mostu jednoprzęsłowego o konstrukcja ramowej, monolitycznej, żelbetowej: Podpory posadowione bezpośrednio na skale lub pośrednio na palach, ustroju nośnego z płyty żelbetowej o klasie betonu C35/45 zbrojonego stalą klasy AIIIN, zabudowy chodnikowej, desek polimerobetonowych wysokości 0,6m oraz kolorystyce zgodnej z wymaganiami Zarządcy Drogi, izolacji termozgrzewalnych, nawierzchni na obiekcie oraz na połączeniu obiektu z istniejącą drogą, elementów bezpieczeństwa ruchu: krawężników kamiennych, krawężników zanikających przed i za obiektem, barieroporęczy typu H2,W2, wykonanie płyt przejściowej sztywności, zabezpieczenie antykorozyjne betonu, wykonanie przykrycia dylatacyjnego,

Odmulenie oraz odtworzenie istniejącego umocnienia potoku Cedron w miejscu mostu,

Dowiązanie się nowego obiektu do istniejącej drogi, w zakresie: wykonania nawierzchni i podbudowy na dojazdach oraz chodników, montaż barieroporęczy na dojazdach,

Prace wykończeniowe i porządkowe.