Wójt Gminy Lanckorona informuje, iż dnia 17.03.2022 r. o godz. 18.00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Lanckoronie odbędą się konsultacje społeczne
Procedura uzyskania praw miejskich
– Rada Ministrów w drodze rozporządzenia nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego grancie.
– Wydanie rozporządzenia wymaga zasięgnięcia przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad gmin, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami.
– Rada Gminy występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody w terminie do 31 marca.
– Właściwy wojewoda, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, przekazuje go wraz ze swoją opinią do ministra administracji publicznej, z kolei wnioski rozpatrywane są nie później niż do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana.
Co zmieniają prawa miejskie?
– Prestiż miasta- podniesienie rangi miejscowości w oczach mieszkańców, kolejne miasto w powiecie wadowickim
– Większa skłonność potencjalnych inwestorów do zainteresowania się terenami miejskimi,
– W miastach łatwiej jest także przeprowadzać proces odrolnienia działek, np. w celu zabudowania ich budownictwem indywidualnym lub przemysłowym,
– Łatwiejsza promocja walorów turystycznych,
– Powrót do wielowiekowej tradycji i historii,
– Dostęp do środków z funduszy europejskich zarówno dla miast jak i obszarów wiejskich do 5 ty. Mieszańców,
– Większe możliwości w staraniu się o środki przewidziane na działania rewitalizacyjne (rewitalizacja ulic, zabytkowych budynków)
– Rozwój pod względem urbanistycznym,
– zagospodarowanie przestrzeni publicznej.
– Podniesienie atrakcyjności Lanckorony w oczach młodych ludzi, którzy chcieliby się tu osiedlić.
– Łatwiejsza promocja walorów turystycznych.
– Zwiększenie dynamiki rozwoju Gminy Lanckorona
Wątpliwości mieszkańców
– Mieszkańcy nie ponoszą żadnych wydatków z tytułu uzyskania praw miejskich,
– Uzyskanie statusu miasta nie pociąga za sobą obowiązku wymiany dowodu osobistego i innych dokumentów,
– Z przyczyny odzyskania praw miejskich nie wzrosną opłaty lokalne ( przedszkole, podatki od nieruchomości, odpady). Reguluje to uchwała Rady Gminy, a nie status miejscowości,
– Subwencja oświatowa nie ulegnie zmniejszeniu,
– Dodatki dla nauczycieli bez zmian- decyduje liczba mieszkańców, a nie status miejscowości.
– Bezpośrednie dopłaty rolnicze bez zmian- miejscowość nie musi być wsią, aby rolnik je otrzymał.
– Uzyskanie statusu miasta nie spowoduje zakazu hodowli zwierząt gospodarskich oraz upraw na gruntach ornych,
– Nie zmieni się kod pocztowy miejscowości, ani poszczególne adresy,
– Nie nastąpi wzrost liczby etatów w administracji gminnej,
– Liczba radnych bez zmian.
Czym różni się gmina miejska od gminy miejsko-wiejskiej?
– zgodnie z przyjętymi zasadami większe miasta posiadają w podziale administracyjnym status samodzielnej gminy, obejmującej wyłącznie jego teren- wtedy mówimy o gminach miejskich.
– Jeśli są one włączone w większą strukturę , stanowią wraz z okolicznymi miejscowościami (sołectwami) gminę miejsko- wiejską.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
- Czy wzrosną podatki od nieruchomości? NIE
Stawki podatku od nieruchomości uchwalane są przez Radę Gminy (z uwzględnieniem rozporządzenia Ministra Finansów), są identyczne zarówno dla miast jak i dla wsi (będą takie same dla całej gminy). Nie ma, więc podstaw prawnych do ich zwiększenia po zmianie statusu gminy wiejskiej na miejsko-wiejską.
- Co z podatkiem rolnym? NIE ZMIENIĄ SIĘ ZASADY JEGO UCHWALANIA
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty mające w ewidencji gruntów status użytku rolnego niezależnie od tego, czy są one położone na terenie miasta czy wsi. Stawki podatku rolnego uchwalane są przez Radę Gminy na podstawie komunikatu Prezesa GUS.
- Co z opłatami za wodę i śmieci, czy wzrosną? NIE
Podobnie jak w wielu poprzednich przypadkach wysokości stawek tych opłat ustala Rada Gminy i zmiana statusu miejscowości nie ma żadnego wpływu na ich wysokość.
- Czy zmienią się stawki za dzierżawę terenów gminnych oraz opłata adiacencka? NIE
Wysokość stawek za dzierżawę terenów gminnych nie ulegnie zmianie. W przypadku opłaty adiacenckiej to wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala Rada Gminy w drodze uchwały. Stąd też, jeżeli Rada stawek nie zmieni, pozostaną one na takim samym poziomie.
- Czy nastąpi automatyczne odrolnienie i odlesienie gruntów? NIE
Zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych na terenach miast niewymagana jest zgoda na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele rolnicze i nieleśne. Jednakże, aby wyłączyć grunty z produkcji rolnej lub leśnej niezbędne jest złożenie wniosku do odpowiednich organów.
- Czy dla mieszkańców miasta zostaną zlikwidowane dopłaty rolnicze? NIE
Rolnik ma prawo otrzymać dopłaty niezależnie od tego, czy gospodarstwo jest na terenie miasta, czy wsi.
- Zakaz hodowli zwierząt na terenie miejskim? NIEPRAWDA
Nie ma takiego zakazu. Ewentualnie zakaz jest związany z uciążliwością hodowli dla mieszkańców, zarówno wsi, jak i miasta.
- Czy nauczyciele stracą dodatki nauczycielskie? NIE
Dodatek wiejski należy się nauczycielowi zatrudnionemu na terenie wiejskim oraz w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców. Wynika to z ustawy – Karta nauczyciela.
- Jak wygląda kwestia stypendiów dla dzieci i młodzieży oraz subwencji oświatowej?
Nie zmienią się zasady ustalania stypendiów ani zasady ustalania subwencji. Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie. Ustawodawca nie uzależnia przyznania stypendium od miejsca zamieszkania. Zasady ustalania subwencji oświatowej również nie ulegają zmianie. W obecnym stanie prawnym ustalana jest na podobnych zasadach na terenach wiejskich i miastach do 5 tys. mieszkańców.
- Co z dostępem do środków zewnętrznych, w tym z Unii Europejskiej?
W przypadku uzyskania statusu miasta zwiększy się możliwość ubiegania o środki zewnętrzne, przeznaczone zarówno dla miejscowości o statusie wsi, jak i miasta. Lanckorona jako miasto, zachowa w tym przypadku również wszystkie prawa gminy wiejskiej, zwiększając wachlarz swoich możliwości w tym zakresie. Będziemy Gminą miejsko-wiejską.
- Czy zmieni się liczba radnych Rady Gminy? NIE
Liczba radnych Rady Gminy zależy od liczby mieszkańców w gminie. W gminach do 20 tys. mieszkańców rada składa się z 15 radnych.
- Czy będą nowe, przedterminowe wybory radnych i burmistrza? NIE
W związku z uzyskaniem statusu miasta nie przeprowadza się przedterminowych wyborów organów gminy.
- Wyższe wynagrodzenie burmistrza. NIEPRAWDA
Wynagrodzenie burmistrza, tak samo jak wynagrodzenie wójta, ustala rada gminy/miasta wg stawki ustawowej dla gminy do 15 tys. mieszkańców.
- Czy będzie potrzeba wymiany dowodów osobistych i innych dokumentów? NIE
Zmiana nazwy organu wydającego dowód osobisty nie powoduje konieczności wymiany dotychczasowego dowodu osobistego i innych dokumentów.
- Wysokie koszty zmiany, które poniesie administracja. NIEPRAWDA
Będą to jedynie koszty zmiany szyldów i pieczątek w Urzędzie Gminy. Instytucje gminne (GOPS, Biblioteka, GOK) nie muszą zmieniać swoich nazw.
- Zwiększenie zatrudnienia w urzędzie oraz wzrost wynagrodzeń urzędników. NIEPRAWDA
Zmiana statusu nie ma nic wspólnego ze zwiększeniem zatrudnienia w urzędzie oraz wzrostem wynagrodzeń.