Znak: IR.6220.2.2019 Lanckorona, dnia 20 maja 2019 roku
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz.2096 z późn. zmianami), art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018r poz.2081 z późn. zmianami) oraz § 3 ust. 1 pkt 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2016.71 tj.)
po rozpatrzeniu wniosku
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków działającej przez pełnomocnika Pana Łukasza Kobiałka Strumiany 237; 32-002 Węgrzce Wielkie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”
p o s t a n a w i a m:
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na „Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”.
U Z A S A D N I E N I E
Na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków działającej przez pełnomocnika Pana Łukasza Kobiałka Strumiany 237; 32-002 Węgrzce Wielkie zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2016.71 tj.) planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii określonych organów.
W związku z prowadzonym postępowaniem na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018r poz.2081 z późn. zmianami) Wójt Gminy Lanckorona wystąpił w dniu 22.02.2019r. do organów uzgadniających tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie w Krakowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wadowicach z prośbą o wydanie opinii dotyczącej obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Po uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia, na wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, otrzymano następujące opinie:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wadowicach pismem z dnia 08.03.2019r. znak: PSE/NS/NZ/432/20/1121/19 (data wpływu 13.03.2019r.) stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 23.04.2019r. znak: PSE/NS/NZ/432/37/1850/19
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie pismem z dnia 07.03.2019r. znak: KR.RZŚ.435.149.2019.EN wydał opinię, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 17.05.2019r. znak:KR.RZŚ.435.356.2019.PK
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem z dnia 10.05.2019 znak: OO.4240.1.50.2019.BM (data wpływu 13.05.2019r.) stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem budowlanym.
Zamierzenie budowlane obejmuje:
– Wykonanie robót przygotowawczych w tym:
przesunięcie kolidującego z objazdem tymczasowym słupa energetycznego na czas robót budowlanych
zabezpieczenie kolidującej z objazdem tymczasowym kanalizacji teletechnicznej rurami dwudzielnymi grubościennymi
– Budowę objazdu tymczasowego na czas rozbiórki i budowy nowego mostu wraz z orurowaniem rowów przydrożnych przepustami średnicy D=80cm
– Wykonanie robot rozbiórkowych, w tym rozbiórka istniejącego mostu w m. Izdebnik na potoku bez nazwy w km 66+255 drogi krajowej Nr 52
– Przebudowę jezdni drogi krajowej nr 52 w zakresie dojazdu do budowanego mostu (ok. 50m z obu stron obiektu)
– Przebudowę utwardzonych i gruntowych poboczy drogowych
– Przebudowę zjazdów indywidualnych
– Budowę obiektu mostowego oraz przebudowę/budowę urządzeń służących odwodnieniu (przepusty pod zjazdami, rowy przydrożne otwarte, ścieki korytkowe, kanalizacja deszczowa)
– Montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego – bariery stalowe
– Rozbiórkę objazdu tymczasowego po zakończeniu robót budowlanych związanych z budową nowego mostu
– Wykonanie robót wykończeniowych i porządkowych
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w ciągu drogi Krajowej nr 52. Skala przedsięwzięcia jest lokalna, oddziaływanie przedsięwzięcia mieści się w granicach zajmowanego terenu.
Cechy i skala przedsięwzięcia
Istniejący, jednoprzęsłowy obiekt mostowy, przeznaczony do rozbiórki posiada następujące parametry: długość całkowita– 7,30 m, światło poziome- 2,60 m, szerokość – 9,43 m, szerokość jezdni – 2 x 3,50 m + 2 x 0,7 m, konstrukcja płyta żelbetowa żebrowana, podpory kamienne, odwodnienie powierzchniowe. Przedmiotowy obiekt mostowy znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 52 w km 66+255 w miejscowości Izdebnik. Jest to obiekt jednoprzęsłowy, o konstrukcji nośnej żelbetowej. Podpory stanowią kamienne przyczółki usytuowane do osi drogi pod kątem ~90o. Stożki umocnione kamieniem na zaprawie. Zgodnie z posiadanymi danymi, most posiada nośność użytkową 30 ton. Inwentaryzacja w terenie wykazała, iż obiekt jest w stanie szybko postępującej degradacji.
Z uwagi na zły stan techniczny mostu, projektuje się rozbiórkę istniejącego obiektu oraz na jego miejscu budowę nowego obiektu mostowego o klasie nośności A wg PN–85/S–10030 oraz S150 wg STANAG 2021.
Objazdy tymczasowe: zaprojektowano nowy, prawostronny w stosunku do istniejącego, przebieg drogi krajowej na czas budowy nowego mostu uwzględniając rozbiórkę oraz wykonanie nowego obiektu w całości.
Po rozebraniu mostu istniejącego, przewiduje się wykonanie obiektu o następujących parametrach:
konstrukcja – ramowa otwarta, żelbetowa; światło poziome mostu – 5,00m; rozpiętość teoretyczna mostu – 5,50m; długość całkowita mostu (wraz ze skrzydłami) – 12,16m; szerokość całkowita – 13,16m; szerokość użytkowa – 12,00m; pasy ruchu – 2 x 3,50m;
chodniki – 2×1,5m; opaska (ściek) – 2 x 0,5m; bezpiecznik – 2 x 0,5m; bariera ochronna mostowa – po obu stronach obiektu; nawierzchnia jezdni: warstwa ścieralna z SMA – 4 cm,
warstwa wiążąca z asfaltu lanego MA – 5 cm; hydroizolacja – 0,5 cm; nawierzchnia kap chodnikowych na bazie żywic epoksydowo-poliuretanowych gr. 3 mm; elementy przekroju poprzecznego przestrzeni podmostowej: koryto główne potoku – 2,00m; szerokość w dnie potoku – 1,00m; nachylenie skarp – 1:1; obustronne półki dla zwierząt – 2×1,5 m;
kąt skosu z potokiem ~ 90o. Bezpośrednio pod obiektem projektuje się regulacje potoku poprzez wykonanie skarp w spadku 1:1 oraz nieumocnionych półek dla zwierząt szerokości 2×1,5m. Szerokość dna koryta wynosi ok. 1m. Dno, stożki oraz skarpy koryta cieku oraz rowów umocniono kamieniem na zaprawie. Wykonana zostanie również przebudowa dojazdów do mostu dł. ok. 40m po obu jego stronach charakteryzująca się wymianą i reprofilacją nawierzchni jezdni.
Usytuowanie przedsięwzięcia
Inwestycja zlokalizowana jest w województwie małopolskim, Powiat wadowicki, Gmina Lanckorona, obręb Izdebnik, miejscowość Izdebnik, km 66+255 drogi krajowej nr 52.
Teren inwestycji nie jest wpisany do rejestru zabytków oraz nie podlega ochronie konserwatorskiej.
Inwestycja nie podlegają ochronie na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W najbliższym otoczeniu inwestycji znajdują się tereny zabudowy mieszkalnej, łąki, tereny zieleni nieurządzonej oraz pola uprawne.
Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości ok 14m na południowy wschód od planowanej inwestycji.
Położenie względem Jednolitych Części Wód Podziemnych
Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCWPd 160, identyfikator UE PLGW2000160.
Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód podziemnych.
Położenie względem Jednolitych Części Wód Powierzchniowych
Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCW rzecznych Skawinka do Głogoczówki kod EU PLRW20001221356699, scalona część wód GW0202. Region wodny Górnej Wisły, obszar dorzecza Wisły. Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód powierzchniowych
Wszystkie prace w ramach niniejszej inwestycji zostaną wykonane z zastosowaniem technologii jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców oraz środowiska naturalnego. Polegać będą na częściowo ręcznej (np. w pobliżu infrastruktury technicznej), a częściowo mechanicznej, rozbiórce istniejącej nawierzchni i obiektu oraz budowie nowych elementów, korekcie łuków i geometrii jezdni, budowie odpowiedniego systemu odwodnienia, reprofilacji oraz umocnienia koryta cieku.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować zagrożenia środowiska przyrodniczo – krajobrazowego oraz kulturowego i nie będzie stanowić zagrożenia dla zdrowia ludzi.
Zmiana geometrii jezdni i mostu zwiększy bezpieczeństwo jej użytkowników i zminimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia niebezpiecznych sytuacji, które mogą doprowadzić do zarówno do śmierci użytkowników drogi, jak i zanieczyszczenia środowiska.
Sąsiadujące z inwestycją tereny nie będą zagrożone przy założeniu, że budowa oraz eksploatacja przedmiotowego odcinka będzie przebiegała z zachowaniem zalecanych sposobów minimalizacji wpływu inwestycji na środowisko.
Dzięki zapewnieniu możliwości migracji zwierząt pod mostem zmniejszy się efekt bariery. Przejścia ułatwią przedostawanie się zwierząt pomiędzy terenami po przeciwległych stronach drogi.
Aktualny stan przepraw jest niezadowalający, a migracja zwierząt jest utrudniona ze względu na złe zagospodarowanie koryta cieku bezpośrednio pod mostem.
Inwestycja w przedstawionej formie będzie miała pozytywny wpływ na liczne elementy środowiska. Przyczyni się zarówno do zwiększenia bezpieczeństwa ludzi jak i zwierząt. Pozwoli także ochronić wody cieku i potoku Skawinka przed zanieczyszczeniem niebezpiecznymi substancjami.
Organem kompetentnym do wydania decyzji środowiskowej w przedmiotowej sprawie jest Wójt gminy Lanckorona – zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz z art.75 ust. 4 ustawy powołanej na wstępie.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska, stwierdza się, że zarówno realizacja jak i eksploatacja inwestycji nie spowoduje oddziaływania na środowisko w zakresie wymagającym jego analizy w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje stronom zażalenie.