DECYZJA „Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”

Znak: IR.6220.2.2019                                                Lanckorona dnia, 10 czerwca 2019 roku

D E C Y Z J A

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz.2096 z późn. zmianami), art. 71 ust.2, art. 75 ust. 1 pkt.4 oraz art. 84 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2018r poz.2081 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków działającej przez pełnomocnika Pana Łukasza Kobiałka Strumiany 237; 32-002 Węgrzce Wielkie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”

Orzekam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na „Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52” przy uwzględnieniu następujących warunków:

– Zakres prac w korycie cieku i stosowanych umocnień należy ograniczyć do niezbędnego minimum.

– Umocnienie koryt cieków w obrębie mostu należy wykonać z najszerszym zastosowaniem materiałów naturalnych.

– Prace w obrębie koryta potoku prowadzić w okresie występowania niskiego stanu wód.

– Prace należy prowadzić w sposób niepowodujący utrudnienia w swobodnym przepływie wód oraz poza okresami wezbrań powodziowych.

– Należy zachować szczególną ostrożność przy prowadzeniu prac w rejonie cieków wodnych oraz nie dopuszczać do długotrwałego zmętnienia wody.

– W trakcie prowadzenia prac rozbiórkowych istniejącego obiektu należy stosować działania zabezpieczające przed przedostawaniem się elementów rozbiórkowych do wód powierzchniowych.

– Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego należy ująć w system kanalizacji deszczowej. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane do odbiornika powinny spełniać warunki określone w przepisach odrębnych.

– Nie należy lokalizować zaplecza budowy oraz baz sprzętów w sąsiedztwie cieków.

– Teren zaplecza budowy, miejsca postojowe maszyn i urządzeń oraz miejsca magazynowania materiałów budowlanych należy zorganizować w sposób zapewniający ochronę środowiska gruntowo–wodnego przed zanieczyszczeniami.

– Należy stosować sprawny technicznie sprzęt budowlany i transportowy. Rodzaj i stan techniczny sprzętu musi zapewnić ochronę środowiska gruntowo–wodnego przed zanieczyszczeniem produktami ropopochodnymi.

– Należy zapewnić dostępność sorbentów do neutralizacji ewentualnych wycieków z maszyn budowlanych i taboru samochodowego.

– Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia należy gromadzić  w przenośnych sanitariatach i zapewnić regularny wywóz ścieków bytowych przez uprawnione podmioty.

– Należy zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami.

– Na etapie eksploatacji utrzymywać w należytym stanie czystości i sprawności technicznej system odwodnienia drogi, w tym wykonywać  regularnie czyszczenie studzienek kanalizacyjnych.

– Drzewa i/lub krzewy znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu planowanych prac (których nie przewiduje się usunąć) należy zabezpieczyć przed uszkodzeniem np.:

− poprzez wydzielenie drzewa / krzewu polegające na całkowitym ogrodzeniu zwartym płotem powierzchni, na których rosną drzewa wraz z powierzchniami zajmowanymi przez korzenie, w obrębie rzutu koron,

− poprzez zabezpieczenie pnia drzewa w celu ochrony kory przed otarciami czy ubytkami – oszalowanie pnia lub owinięcie go matami np. ze słomy; przy zastosowaniu oszalowania z desek należy zwrócić uwagę aby deski szczelnie przylegały na całej powierzchni pnia do wysokości około 2 m (jeśli jest to możliwe), dolna część deski powinna być wkopana, a jeśli jest to niemożliwe to obsypana ziemią lub dodatkowo zabezpieczona drutem,

− poprzez zabezpieczenie systemu korzeniowego w wykopach. W obrębie korony drzewa wykop należy wykonywać ręcznie,

− poprzez zabezpieczenie konarów drzew przez np. podwiązanie najniższych czy też nisko ułożonych gałęzi, konarów do nadległych lub podparcie podporą tak aby nie uszkodzić ich kory.

– Roboty budowlane związane z wykonaniem umocnienia skarp i dna potoku bez nazwy oraz prawej skarpy rzeki Skawinka, należy prowadzić w okresie niskiego stanu wód płynących w potokach.

– Podczas wykonywania prac budowlanych należy zagwarantować przepływ nienaruszalny (biologiczny), zapewniający utrzymanie warunków niezbędnych do bytowania ewentualnie występujących ryb i innych organizmów żywych.

– Celem zminimalizowania uciążliwości akustycznej powstającej w trakcie realizacji przedsięwzięcia, prace budowlane w otoczeniu terenów i budynków chronionych akustycznie, prowadzone z wykorzystaniem maszyn generujących nadmierny hałas, należy prowadzić w porze dziennej, w godzinach 6.00 – 22.00.

 

U Z A S A D N I E N I E

Na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków działającej przez pełnomocnika Pana Łukasza Kobiałka Strumiany 237; 32-002 Węgrzce Wielkie zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Zaprojektowanie i budowa mostu na potoku bez nazwy w miejscowości Izdebnik w km 66+255 drogi krajowej nr 52”

Pismem znak:IR.6220.2.2019 z dnia 22.02.2019r.. Wójt Gminy Lanckorona zawiadomił Strony o wszczęciu tego postępowania.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tj. Dz.U.2016 poz. 71) planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zasięgnięciu opinii określonych organów.

W związku z prowadzonym postępowaniem na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 78 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Lanckorona wystąpił w dniu 22.02.2019r. do organów uzgadniających tj. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wadowicach i Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie w Krakowie z prośbą o wydanie opinii dotyczącej obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

Po uzupełnieniu karty informacyjnej przedsięwzięcia, na wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, otrzymano następujące opinie:

  • Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wadowicach pismem z dnia 08.03.2019r. znak: PSE/NS/NZ/432/20/1121/19 (data wpływu 13.03.2019r.) stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 23.04.2019r. znak: PSE/NS/NZ/432/37/1850/19
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie pismem z dnia 07.03.2019r. znak: KR.RZŚ.435.149.2019.EN wydał opinię, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Swoje stanowisko podtrzymał pismem z dnia 17.05.2019r. znak:KR.RZŚ.435.356.2019.PK
  • Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie pismem z dnia 10.05.2019 znak: OO.4240.1.50.2019.BM (data wpływu 13.05.2019r.) stwierdził, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem budowlanym.

Zlokalizowana jest w ciągu drogi Krajowej nr 52. Skala przedsięwzięcia jest lokalna, oddziaływanie przedsięwzięcia mieści się w granicach zajmowanego terenu.

Z uwagi na zły stan techniczny mostu, projektuje się rozbiórkę istniejącego obiektu oraz na jego miejscu budowę nowego obiektu mostowego o klasie nośności A wg PN–85/S–10030 oraz S150 wg STANAG 2021.

Objazdy tymczasowe: zaprojektowano nowy, prawostronny w stosunku do istniejącego, przebieg drogi krajowej na czas budowy nowego mostu uwzględniając rozbiórkę oraz wykonanie nowego obiektu w całości.

Po rozebraniu mostu istniejącego, przewiduje się wykonanie obiektu o następujących parametrach:

konstrukcja – ramowa otwarta, żelbetowa; światło poziome mostu – 5,00m; rozpiętość teoretyczna mostu – 5,50m; długość całkowita mostu (wraz ze skrzydłami) – 12,16m; szerokość całkowita – 13,16m; szerokość użytkowa – 12,00m; pasy ruchu – 2 x 3,50m;

chodniki – 2×1,5m; opaska (ściek) – 2 x 0,5m; bezpiecznik – 2 x 0,5m; bariera ochronna mostowa – po obu stronach obiektu; nawierzchnia jezdni: warstwa ścieralna z SMA – 4 cm,

warstwa wiążąca z asfaltu lanego MA – 5 cm; hydroizolacja – 0,5 cm; nawierzchnia kap chodnikowych na bazie żywic epoksydowo-poliuretanowych gr. 3 mm; elementy przekroju poprzecznego przestrzeni podmostowej: koryto główne potoku – 2,00m; szerokość w dnie potoku – 1,00m; nachylenie skarp – 1:1; obustronne półki dla zwierząt – 2×1,5 m;

kąt skosu z potokiem ~ 90o. Bezpośrednio pod obiektem projektuje się regulacje potoku poprzez wykonanie skarp w spadku 1:1 oraz nieumocnionych półek dla zwierząt szerokości 2×1,5m. Szerokość dna koryta wynosi ok. 1m. Dno, stożki oraz skarpy koryta cieku oraz rowów umocniono kamieniem na zaprawie. Wykonana zostanie również przebudowa dojazdów do mostu dł. ok. 40m po obu jego stronach charakteryzująca się wymianą i reprofilacją nawierzchni jezdni.

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie małopolskim, Powiat wadowicki, Gmina Lanckorona, obręb Izdebnik, miejscowość Izdebnik, km 66+255 drogi krajowej nr 52.

Teren inwestycji nie jest wpisany do rejestru zabytków oraz nie podlega ochronie konserwatorskiej.

Inwestycja nie podlegają ochronie na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W najbliższym otoczeniu inwestycji znajdują się tereny zabudowy mieszkalnej, łąki, tereny zieleni nieurządzonej oraz pola uprawne.

Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości ok 14m na południowy wschód od planowanej inwestycji.

Położenie względem Jednolitych Części Wód Podziemnych

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCWPd 160, identyfikator UE PLGW2000160.

Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód podziemnych.

Położenie względem Jednolitych Części Wód Powierzchniowych

Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze JCW rzecznych Skawinka do Głogoczówki kod EU PLRW20001221356699, scalona część wód GW0202. Region wodny Górnej Wisły, obszar dorzecza Wisły. Inwestycja, z uwagi na charakter planowanych robót – przebudowa mostu z dojazdami, nie będzie miała negatywnego wpływu na stan wód powierzchniowych

Wszystkie prace w ramach niniejszej inwestycji zostaną wykonane z zastosowaniem technologii jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców oraz środowiska naturalnego. Polegać będą na częściowo ręcznej (np. w pobliżu infrastruktury technicznej), a częściowo mechanicznej, rozbiórce istniejącej nawierzchni i obiektu oraz budowie nowych elementów, korekcie łuków i geometrii jezdni, budowie odpowiedniego systemu odwodnienia, reprofilacji oraz umocnienia koryta cieku.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie powodować zagrożenia środowiska przyrodniczo – krajobrazowego oraz kulturowego i nie będzie stanowić zagrożenia dla zdrowia ludzi.

Zmiana geometrii jezdni i mostu zwiększy bezpieczeństwo jej użytkowników i zminimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia niebezpiecznych sytuacji, które mogą doprowadzić do zarówno do śmierci użytkowników drogi, jak i zanieczyszczenia środowiska.

Sąsiadujące z inwestycją tereny nie będą zagrożone przy założeniu, że budowa oraz eksploatacja przedmiotowego odcinka będzie przebiegała z zachowaniem zalecanych sposobów minimalizacji wpływu inwestycji na środowisko.

Dzięki zapewnieniu możliwości migracji zwierząt pod mostem zmniejszy się efekt bariery. Przejścia ułatwią przedostawanie się zwierząt pomiędzy terenami po przeciwległych stronach drogi.

Aktualny stan przepraw jest niezadowalający, a migracja zwierząt jest utrudniona ze względu na złe zagospodarowanie koryta cieku bezpośrednio pod mostem.

Inwestycja w przedstawionej formie będzie miała pozytywny wpływ na liczne elementy środowiska. Przyczyni się zarówno do zwiększenia bezpieczeństwa ludzi jak i zwierząt.

Pozwoli także ochronić wody cieku i potoku Skawinka przed zanieczyszczeniem niebezpiecznymi substancjami.

Wójt Gminy Lanckorona zawiadomił Strony, że zostało zakończone postępowanie dowodowe w przedmiotowej sprawie oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Zawiadomienie o zakończeniu postępowania dowodowego w przedmiotowej sprawie zostało zamieszczone na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu Gminy Lanckorona, na stronie internetowej Gminy Lanckorona.

Do Urzędu Gminy Lanckorona nie wpłynęły żadne uwagi w tej sprawie.

Nie przewiduje się transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Obszar planowanego przedsięwzięcia jest położony poza obszarem podlegającym ochronie Natura 2000. Ze względu na rodzaj i skalę przedsięwzięcia nie przewiduje się możliwości wystąpienia oddziaływania na obszar Natura 2000 i obszar chronionego krajobrazu.

Organem kompetentnym do wydania decyzji środowiskowej w przedmiotowej sprawie jest Wójt Gminy Lanckorona – zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz z art.75 ust. 4 ustawy powołanej na wstępie.

Wydając niniejszą decyzję wzięto pod uwagę wyniki uzgodnień i opinii uzyskanych w trakcie prowadzonego postępowania oraz uwarunkowania wyszczególnione w art. 63 w/w ustawy, takie jak rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem jego  skali i  powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się ich oddziaływań,  wielkości zajmowanego terenu oraz wykorzystywania zasobów naturalnych,  emisji i występowania innych uciążliwości,  ryzyka wystąpienia poważnej awarii, a także jego położenia względem obszarów wrażliwych i cennych przyrodniczo. Przeanalizowano również wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska, stwierdza się, że zarówno realizacja jak i eksploatacja inwestycji nie spowoduje oddziaływania na środowisko w zakresie wymagającym jego analizy w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

Od niniejszej decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Wójta Gminy Lanckorona w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust. 1, pkt 1. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Załącznik do decyzji znak IR.6220.2.2019 z dnia 10.06.2019

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem budowlanym.

Zamierzenie budowlane obejmuje:

– Wykonanie robót przygotowawczych w tym:

przesunięcie kolidującego z objazdem tymczasowym słupa energetycznego na czas robót budowlanych

zabezpieczenie kolidującej z objazdem tymczasowym kanalizacji teletechnicznej rurami dwudzielnymi grubościennymi

– Budowę objazdu tymczasowego na czas rozbiórki i budowy nowego mostu wraz z orurowaniem rowów przydrożnych przepustami średnicy D=80cm

– Wykonanie robot rozbiórkowych, w tym rozbiórka istniejącego mostu w m. Izdebnik na potoku bez nazwy w km 66+255 drogi krajowej Nr 52

– Przebudowę jezdni drogi krajowej nr 52 w zakresie dojazdu do budowanego mostu (ok. 50m z obu stron obiektu)

– Przebudowę utwardzonych i gruntowych poboczy drogowych

– Przebudowę zjazdów indywidualnych

– Budowę obiektu mostowego oraz przebudowę/budowę urządzeń służących odwodnieniu (przepusty pod zjazdami, rowy przydrożne otwarte, ścieki korytkowe, kanalizacja deszczowa)

– Montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego – bariery stalowe

– Rozbiórkę objazdu tymczasowego po zakończeniu robót budowlanych związanych z budową nowego mostu

– Wykonanie robót wykończeniowych i porządkowych

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w ciągu drogi Krajowej nr 52. Skala przedsięwzięcia jest lokalna, oddziaływanie przedsięwzięcia mieści się w granicach zajmowanego terenu.

Cechy i skala przedsięwzięcia

Istniejący, jednoprzęsłowy obiekt mostowy, przeznaczony do rozbiórki posiada następujące parametry: długość całkowita– 7,30 m, światło poziome- 2,60 m, szerokość – 9,43 m, szerokość jezdni – 2 x 3,50 m + 2 x 0,7 m, konstrukcja płyta żelbetowa żebrowana, podpory  kamienne, odwodnienie powierzchniowe.

Przedmiotowy obiekt mostowy znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 52 w km 66+255 w miejscowości Izdebnik. Jest to obiekt jednoprzęsłowy, o konstrukcji nośnej żelbetowej. Podpory stanowią kamienne przyczółki usytuowane do osi drogi pod kątem ~90o. Stożki umocnione kamieniem na zaprawie. Zgodnie z posiadanymi danymi, most posiada nośność użytkową 30 ton. Inwentaryzacja w terenie wykazała, iż obiekt jest w stanie szybko postępującej degradacji.

Z uwagi na zły stan techniczny mostu, projektuje się rozbiórkę istniejącego obiektu oraz na jego miejscu budowę nowego obiektu mostowego o klasie nośności A wg PN–85/S–10030 oraz S150 wg STANAG 2021.

Objazdy tymczasowe: zaprojektowano nowy, prawostronny w stosunku do istniejącego, przebieg drogi krajowej na czas budowy nowego mostu uwzględniając rozbiórkę oraz wykonanie nowego obiektu w całości.

Po rozebraniu mostu istniejącego, przewiduje się wykonanie obiektu o następujących parametrach:

konstrukcja – ramowa otwarta, żelbetowa; światło poziome mostu – 5,00m; rozpiętość teoretyczna mostu – 5,50m; długość całkowita mostu (wraz ze skrzydłami) – 12,16m; szerokość całkowita – 13,16m; szerokość użytkowa – 12,00m; pasy ruchu – 2 x 3,50m;

chodniki – 2×1,5m; opaska (ściek) – 2 x 0,5m; bezpiecznik – 2 x 0,5m; bariera ochronna mostowa – po obu stronach obiektu; nawierzchnia jezdni: warstwa ścieralna z SMA – 4 cm,

warstwa wiążąca z asfaltu lanego MA – 5 cm; hydroizolacja – 0,5 cm; nawierzchnia kap chodnikowych na bazie żywic epoksydowo-poliuretanowych gr. 3 mm; elementy przekroju poprzecznego przestrzeni podmostowej: koryto główne potoku – 2,00m; szerokość w dnie potoku – 1,00m; nachylenie skarp – 1:1; obustronne półki dla zwierząt – 2×1,5 m;

kąt skosu z potokiem ~ 90o. Bezpośrednio pod obiektem projektuje się regulacje potoku poprzez wykonanie skarp w spadku 1:1 oraz nieumocnionych półek dla zwierząt szerokości 2×1,5m. Szerokość dna koryta wynosi ok. 1m. Dno, stożki oraz skarpy koryta cieku oraz rowów umocniono kamieniem na zaprawie. Wykonana zostanie również przebudowa dojazdów do mostu dł. ok. 40m po obu jego stronach charakteryzująca się wymianą i reprofilacją nawierzchni jezdni.